Contrast Icoon contrast | Tekstgrootte Icoon tekstgrootte

Veelgestelde vragen (FAQ)

Antwoorden op jouw vragen

FAQ

Waar kan ik technische ondersteuning vinden voor gebruik van Total Conversation op mijn mobiele communicatieapparaat?

Voor alle technische vragen over de beeld- en tekstbemiddelingsdienst verwijzen wij jou naar KPN Teletolk. Daar kun je antwoorden vinden op veel gestelde vragen en wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat je moet doen om te kunnen bellen en om gebeld te kunnen worden. Voor specifieke vragen over toepassingen van Total Conversation op mobiele en/of vaste communicatieapparatuur verwijzen wij naar Signcall of van Djanah. Daarnaast kun je bij jouw eigen internetprovider of telecomprovider terecht voor vragen met betrekking tot de internetverbinding en het mobiele telefoonabonnement.

Op deze website van kun je meer informatie en ondertitelde voorlichtingsfilmpjes vinden over onder andere teletolkenTotal Conversation, de kwaliteitscriteria en aanbevolen apparatuur.

Wat kost Total Conversation?

Signcall wordt vergoed door zorgverzekeraars. Djanah is gratis te gebruiken als onderdeel van de TOA-dienst via Tolkmatch van Tolknet.

Wanneer kom ik in aanmerking voor een Total Conversation-licentie van Signcall?

Bij een gehoorverlies van 35 dB of meer.

Wat kan mijn werkgever doen om te zorgen dat ik Total Conversation kan gebruiken op mijn werkplek?

Voor het gebruik van teletolkdiensten bij bedrijven en organisaties moet vaak het (bedrijfs- of organisatie)netwerk toegankelijk gemaakt worden voor Total Conversation communicatie. Kijk bij netwerkinformatie voor instructies hoe (de technische dienst van) jouw werkgever dit kan doen. Ook moet de Total Conversation-communicatieapparatuur op de werkplek voldoen aan deze hardware eisen.

Als ik een microfoon aansluit op mijn smartphone of tablet, komt er geen geluid meer uit, hoe kan ik er toch voor zorgen dat de horende gesprekspartner de tolk kan verstaan?

Wanneer je een 3.5 mm jack-kabeltje aansluit op een smartphone of tablet, zal de interne luidspreker van het apparaat niet meer werken. Die wordt automatisch uitgeschakeld, ook via Bluetooth. Er komt daardoor geen geluid van de tolk bij de horende gebruiker. Een mogelijke oplossing hiervoor is om een 3.5 mm 4 Pin naar 2x 3 Pin 3.5mm Headset Splitter Adapter te kopen bij een telefoonwinkel. Let op! Dit is een splitter die gemaakt is om één microfoon en één luidspreker mee aan te sluiten.splitter voor microfoon en luidpsreker

Hoe kan ik in geval van nood het 112 alarmnummer bereiken?

Voor doven en slechthorenden is 112 momenteel onvoldoende bereikbaar. Uit gebruikerstesten blijkt dat dove en slechthorende bellers niet (goed) contact kunnen krijgen met het alarmnummer. Het Platform Doven, Slechthorenden en TOS doet daarom een dringend beroep op de overheid, het ministerie van Veiligheid en Justitie en de politie om de Europese richtlijnen van REACH112 uit te voeren. Kijk op de website van SIGNAAL voor het laatste nieuws over de bereikbaarheid van 112 voor doven en slechthorenden.

Moet ik altijd Total Conversation gebruiken voor teletolkdiensten?

Antwoord volgt nog.

Ik wil kunnen bellen en gebeld kunnen worden, hoe regel ik dat?

Wanneer je wilt gaan telefoneren via de KPN Teletolk bemiddelingsdienst, dien je eerst een aanvraag te doen bij jouw zorgverzekeraar en/of Signcall voor een vergoeding van de softwarelicentie. Deze licentie heb je nodig om de Total Conversation-toepassing van Signcall op jouw computer, laptop, smartphone of tablet te gebruiken. Daarna moet je aanmelden via de website van KPN Teletolk om gebruik te kunnen maken van de bemiddelingsdienst. Je vult bij deze aanmelding jouw persoonsgegevens in en geeft aan of jij de voorkeur hebt voor tekstbemiddeling of beeldbemiddeling. Tekstbemiddeling betekent dat een tekstbemiddelaar het gesproken woord van de horende beller omzet naar tekst. Je kunt dan typen of praten. Bij beeldbemiddeling bel je met de horende persoon via een tolk gebarentaal, die jouw gebaren vertaalt naar het gesproken Nederlands en andersom. Ook kun je jouw mobiele telefoonnummer opgeven voor opname in het adresboek van KPN, zodat je gebeld kunt worden door horenden via KPN Teletolk. Na bevestiging van de aanmelding kun je gelijk gebruikmaken van de bemiddelingsdienst.

Hoe kan ik Total Conversation op mijn mobiele communicatieapparaat - tablet of smartphone - krijgen?

De belangrijkste vereisten aan het mobiele apparaat zijn: het apparaat heeft minimaal een dual core processor met 1 GHz snelheid en een front facing camera (een camera aan de voorkant van de smarpthone of tablet). Als smartphone zijn bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S3 of een iPhone 4s geschikt, als tablet een iPad 2 of Samsung Galaxy Tab 2. Kijk bij Tablets en smartphones) welke mobiele apparaten geschikt zijn voor Total Conversation. Verder heb je internet nodig, dus een 3G of 4G mobiele telefoon- of internetabonnement en/of WiFi thuis. Volg daarbij de criteria op over Verbinding en netwerk voor tolkgebruikers. Bespreek met jouw telecomprovider welk mobiele internetabonnement het beste bij jou past. Gebruik je het mobiele apparaat veel onderweg, dan is 1 GB aanbevolen. Ben je veel thuis en gebruik je daar WiFi op jouw apparaat, dan past 500 MB beter bij jou. De apps met Total Conversation voor mobiele apparaten kun je downloaden via de Google Play Store of de Apple App Store.

Is mijn computer geschikt om Total Conversation mee te gebruiken?

Controleer bij hardware eisen gelijk of jouw computer voldoet aan de hardware eisen. De computer, of laptop, beschikt over minimaal 4 Gigabyte RAM werkgeheugen, een Intel Core2 duo of gelijkwaardige processor en minimaal twee eigen USB 2.0 poorten. Op de eerste poort sluit je een HD webcam met een resolutie van minimaal 1280 x 720 pixels en een videobeeld van 30 frames per seconde aan. Op de tweede poort bevestig je een microfoon of headset die onder andere spraakgeluiden kan filteren van andere (achtergrond)geluiden. De computer beschikt over een internetverbinding. De minimale internetsnelheid voor downloaden en uploaden bedraagt 512 kilobits per seconde. Het beste is om een internetkabel te gebruiken, omdat dat een snellere en stabielere verbinding geeft dan draadloos internet. Je kunt op de websites van SigncallDjanah of in ons voorlichtingsfilmpje hieronder vinden hoe je de Total Conversation software op jouw computer installeert.