Contrast Icoon contrast | Tekstgrootte Icoon tekstgrootte

Telecomtolken

Telecomtolken

Horende tolkgebruiker telecomtolken

Bij telecomtolken faciliteert een tolk of een bemiddelaar een telefoongesprek. Een dove of slechthorende beller gebruikt Total Conversation telefonie software. De horende belt met een spraaktelefoon. Voor deze vorm van tolken gelden de wettelijke eisen van de Telecommunicatiewet. Dove of slechthorende bellers betalen per minuut aan een dienstverlener voor hetzelfde tarief als wanneer een horende belt met een spraaktelefoon. Denk bij een dienstverlener aan KPN Teletolk of een (zelfstandige) tolk.

 

Voorbeeld telecomtolken

Screenshot telecomtolken

In het filmpje hierboven zie je twee voorbeelden van hoe je kunt bellen via de beeld- en tekstbemiddelingsdienst. Eerst zien we een slechthorende meneer een boottochtje reserveren via tekstbemiddeling. Hij gebruikt hiervoor een PC-client met Total Conversation op zijn laptop, waardoor hij zelf kan spreken. Hoewel hij de horende persoon waarmee hij belt ook kan horen, kan hij die niet goed verstaan. Dankzij de tekstbemiddelaar kan hij lezen wat de man van de rederij tegen hem zegt.

In het tweede voorbeeld zien we een dove gebarentaalgebruiker die zijn bankpas is verloren. Hij belt met een Total Conversation-app op zijn mobiele telefoon via beeldbemiddeling en een tolk Nederlandse Gebarentaal met zijn bank om de bankpas onmiddellijk te laten blokkeren.

 

KPN Teletolk bemiddelingsdienst

Sinds 2013 heeft Nederland een nieuwe bemiddelingsdienst – KPN Teletolk – waarmee tolkgebruikers met elkaar kunnen bellen via beeld, tekst en geluid via een gebarentolk of een tekstbemiddelaar. Deze nieuwe dienst is opgezet in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Met deze dienst kunnen doven en slechthorenden gelijkwaardige toegang tot telecommunicatie hebben. Iedereen die hiervan gebruik maakt, kan zelf kiezen hoe hij of zij communiceert. Bijvoorbeeld via gebaren, tekst typen, spraak of een combinatie naar keuze.

Website van KPN Teletolk.

 

Telecomstandaard (Total Conversation)

Net zoals horenden bij spraaktelefonie een standaard hebben, is er ook een telecomstandaard voor beeld, tekst en geluid en de internationale term hiervoor is Total Conversation. Met Total Conversation kunnen tolkgebruikers één gestandaardiseerd communicatieapparaat gebruiken voor alle vormen van teletolken, inclusief de KPN Teletolk bemiddelingsdienst. Net zoals horende gebruikers met hun spraaktelefoon overal iedereen kunnen bellen ongeacht bij welke mobiele telecomprovider zij een abonnement hebben en ongeacht het merk en type telefoon.

Wat is Total Conversation?