Hardware eisen voor dienstverleners

Voor een effectieve en betrouwbare teletolkdienstverlening zorgt de teletolkdienstverlener dat de teletolken beschikken over de juiste (rand)apparatuur en software, waarmee kan worden gecommuniceerd volgens de richtlijnen van Total Conversation. Deze criteria voor hardware eisen van (randapparatuur) en software waarmee teletolken dienen te werken, zijn te vinden in hoofdstuk 2 (Telecomtolken) en hoofdstuk 4 (Tolk op Afstand) van het document Kwaliteitscriteria voor teletolkdienstverleners, teletolken en teletolkgebruikers (PDF).

 

Total Conversation communicatieapparaat

De teletolkdienstverlener:

  • Zorgt dat de Total Conversation-software goed functioneert, up-to-date is en dat tekst, audio en video synchroon lopen.
  • Installeert en/of gebruikt geen software op de computer die kan storen met de Total Conversation-software.
  • Is vertrouwd met de mogelijkheden en beperkingen van de Total Conversation-software, zoals met de instellingen. Bij (technische) problemen kan een technische dienst deze problemen onmiddellijk oplossen.

 

Icoon computer met monitor en muisComputer

Op dit moment wordt een Windows-PC aangeraden, omdat de voor teletolken gespecialiseerde Total Conversation-software op dit moment alleen beschikbaar is voor het Windows besturingssysteem.

De teletolkdienstverlener zorgt ervoor dat de computer van een teletolk (Telecomtolken en/of Tolk op Afstand) minimaal beschikt over:

  • 4 Gigabyte RAM werkgeheugen, vereist voor een goede en stabiele werking van het besturingssysteem in combinatie met Total Conversation-software.
  • Een Intel Core2 duo of equivalent processor
  • Een ethernetkaart/aansluiting met minimaal 100 mbit
  • Drie eigen USB 2.0 poorten, het blijkt dat het gebruik van een USB switch vaak problemen geeft bij veel USB apparaten zoals webcams en headsets.
  • Een up-to-date besturingssysteem
  • Een up-to-date virusscanner
  • Een Qwertytoetsenbord en/of een Velotype toetsenbord
  • Een muis of ander aanwijsapparaat
  • Een headset die voldoet aan de criteria
  • Een (web)videocamera die voldoet aan de criteria
  • Een beeldscherm met een resolutie van minimaal 1920 x 1080 pixels (full HD)

 

Geluid

Om spraak en audio zonder vervorming, hinderlijke geluiden, rondzingen, echo of galm te ontvangen en te verzenden, zorgt de teletolkdienstverlener dat de teletolk beschikt over een headset:

  • Met een microfoon met ruisonderdrukking (noise/echo cancelling).
  • Die is aangesloten op de eigen USB 2.0 poort van de computer.

 

Beeld

De teletolkdienstverlener zorgt dat de teletolk beschikt over een (web)videocamera waarvan het beeld helder, vloeiend en storingsvrij wordt verstuurd. Deze (web)camera:

  • Ondersteunt een High Definition (HD) resolutie van minimaal 1280 x 720 pixels en een videobeeld van minimaal 30 frames per seconde.
  • Is aangesloten op de eigen USB 2.0 poort van de computer.

 

Tekst

Met betrekking tot het onderdeel tekst maakt de teletolkdienstverlener de teletolk bewust van de volgende technische aspecten:

  • De Real-Time-Tekst moet bijna tegelijkertijd (binnen 500 milliseconden, een halve seconde) van het moment dat de tekst gecreëerd is door de tolk bij de tolkgebruiker verschijnen.
  • Een gebarentolk kan bij verbindingsproblemen of wanneer vingerspelling van belangrijke woorden of namen moeilijk is af te lezen ook Real-Time-Tekst intypen.

 

De hierboven genoemde criteria voor hardware eisen van (randapparatuur) en software waarmee waarmee teletolken dienen te werken, zijn te vinden in hoofdstuk 2 (Telecomtolken) en hoofdstuk 4 (Tolk op Afstand) van het document Kwaliteitscriteria voor teletolkdienstverleners, teletolken en teletolkgebruikers (PDF).